Sunday, July 06, 2014

Anti Aging: MENJADI TUA itu PASTI... tapi kekal MUDA itu PILIHAN..

Assalamualaikum wrt dan Salam Sejahtera ke atas kalian semua... Semoga Allah terus memberkati hidup kita semua. Aamiin...

Demi mencapai puncak KEJAYAAN, KESIHATAN perlu TIP TOP... SIHAT bukan pilihan tapi KEMESTIAN... maka dari itu, ia perlu diusahakan dan dipelihara... dibiarkan maka SIHAT akan jauh dari kita... kenapa??? sudah semestinya kerana bila mana masa itu berlalu, PENUAAN atau AGING itu akan turut serta berlaku... sesuatu yang tidak dapat dielakkan tetapi PENUAAN ini dapat dicegah, ditangani bahkan dikembalikan ke keadaan semula. 

Mari kita cuba memahami proses PENUAAN... ini hasil daripada pembacaan en google lagi. Rujukan diambil dari "Kumar V, Cotran R.S, Robbin S.L, Basic Pathology, 84. Kumar V, Cotran R.S, Robbin S.L, Basic Pathology, 8th ed, Saunders, Philadelphia, 2007 ; 28-30".

Proses penuaan merupakan proses yang berhubungan dengan umur seseorang. Manusia mengalami perubahan sesuai dengan bertambahnya umur seseorang tersebut. Semakin bertambah umur semakin berkurang fungsi-fungsi organ tubuh. 

Hal ini dapat kita lihat dari perbandingan struktur dan fungsi organ antara manusia yang berumur 70 tahun dengan mereka yang berumur 30 tahun iaitu :

1.     Berat otak 56%
2.     Aliran darah ke otak 80%
3.     CardiacOutput 70 %
4.     Jumlah glomerulus 56%
5.     Glomerular filtration rate 69%
6.     Vital capacity 56%
7.     Asupan O2 selama olahraga 40%
8.     Jumlah dari axon pada saraf spinal 63%
9.     Kecepatan pengantar inpuls saraf 90%
10.   Berat badan 88%

Apa faktor proses penuaan ini??? Nak stop tak boleh sebab kita takleh menghentikan masa... tapi boleh kalau nak melambatkan... Camne??? Jom baca lagi...
Faktor yang mempengaruhi proses penuaan terbahagi kepada dua iaitu:
  • Faktor genetik, yang melibatkan:
a. Perbaikan DNA
b. Respon terhadap stress
c. Pertahanan terhadap antioksidan
  • Faktor lingkungan, yang melibatkan:
a. Pemasukan kalori
b. Penyakit-penyakit
c. Stress dari luar (misalnya : radiasi, bahan-bahan kimia)

Kedua-dua faktor tersebut akan mempengarui aktiviti metabolisme sel yang akan menyebabkan terjadinya stress oksidasi sehingga terjadi kerosakan pada sel yang menyebabkan terjadinya proses penuaan.
Oleh itu, antara sedar atau tidak, antara kita suka atau tidak,  proses PENUAAN ini adalah sesuatu yang PASTI dan SEDANG kita hadapi

Berita baiknya ialah kajian-kajian saintifik pula membuktikan sebahagian besar penyakit yang berpunca daripada faktor usia boleh dicegah dan diperlahankan. Keadaan itu boleh dilakukan menerusi beberapa perubahan ringkas dari aspek gaya hidup dan pengambilan diet. Malah, para penyelidik dari Sekolah Perubatan Harvard dan Institut Penuaan Nasional (NIA), Amerika Syarikat (AS) pernah melaporkan sejenis bahan semula jadi, resveratrol mampu mengimbangi kesan negatif sesuatu diet yang berkalori tinggi.
Jom Minum Vivix.. (^.^)
Vivix dapat memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.
  • MEMPERBAIKI DNA - Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses penuaan. Situasi lain adalah apabila selesai menjalani rawatan pemulihan kansr, misalnya kimoterapi, Vivix membantu dalam mengembalikan sel tubuh kepada keadaan asal.
  • MEMPERBAIKI TENAGA SEL - Vivix membantu menguatkan sel tubuh. Semakin tubuh terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kehilangan tenaga.
  • MEMBANTU MENINGKATKAN FUNGSI OTAK, KARDIOVASKULAR, IMUNITI dan SENDI. - Vivix membantu mengembalikan keremajaan. Kekal muda la tue... 
ANTI AGING atau ANTI PENUAAN.... semua itu terpulang kepada kita untuk tentukan... SIHAT bukan pilihan tapi KEMESTIAN... KEMESTIAN ini pula perlu diusahakan melalui gaya hidup dan pengambilan diet atau supplement yang bersesuaian... persekitaran juga perlu diutamakan... MENJADI TUA itu PASTI... tapi kekal MUDA itu PILIHAN yang kita tentukan... VIVIX??? Tepuk dada tanya minda... (^.^)...

Saya pasti artikel ini dapat dimanfaatkan... marilah share bersama kawan-kawan... Adda Sayang Semua...

Adawiah -019.699.71.01-


No comments: